مطالبه مهریه از طریق دادگاه

با توجه به عدم تفاهم بسیاری از زوجین، اجرای مهریه یکی از پرونده های دائمی دادگاه های خانواده است. در این پست در مورد مدارک لازم برای اجرا گذاشتن و گرفتن مهریه و همچنین مطالبه مهریه از طریق دادگاه و ثبت توضیح خواهیم داد.

اگر در مورد مهریه و قوانین مرتبط با مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه اطلاعات کافی ندارید حتما مقاله مهریه چیست را مطالعه کنید. این مقاله می توانید شروع مناسبی برای درک بیشتر مطالب این پست باشد.

همه چیز در مورد گرفتن مهریه

  1. اجرای مهریه
  2. مدارک لازم برای اجرا گذاشتن مهریه
  3. مطالبه مهریه از طریق دادگاه
  4. گرفتن مهریه از طریق شورای حل اختلاف
  5. اجرا گذاشتن مهریه از طریق اداره اجرای ثبت
  6. مراحل گرفتن مهریه از اداره اجرای ثبت
  7. بهترین روش برای گرفتن مهریه
  8. مطالبه مهریه سکه بهار آزادی
  9. اجرای مال منقول به عنوان مهریه
  10. گرفتن مهریه وجه نقد

اجرای مهریه

همانطور که در پست های مرتبط با مهریه توضیح دادیم، مطابق قانون جمهوری اسلامی ایران به محض وقوع عقد نکاح، زوجه مالک تمام مهریه خواهد بود.

مالکیت زوجه بر مهریه هیچ ارتباطی با تمکین از شوهر نداشته و مطابق آنچه که در کشور برای مهر رایج است، مهریه بصورت ملک غیر منقول و یا سکه بهار آزادی و یا وجه نقد می بایست مطابق توافق درج شده در عقدنامه پرداخت گردد. البته در مواردی مهریه به زن تعلق نگرفته و یا بخشی از آن به زوجه تعلق خواهید گرفت

مثلا در صورت وقوع طلاق و باکره بودن زوجه، مهریه ی زن نصف شده و صرفا نصف آن به زوجه باکره تعلق می گیرد. در ادامه به قانون مهریه در مورد به اجرا گذاشتن مهریه خواهیم پرداخت.

درصورتی که درگیر مسائل طلاق و به اجرا گذاشتن مهریه هستید حتما از راهنمایی ها و مشاوره رایگان یک وکیل مهریه خبره استفاده کنید. استفاده از تجربه یک وکیل طلاق متخصص در امور مهریه می تواند تضمین کننده بهترین روش به اجرا گذاشتن مهریه در دادگاه خانواده باشد.

مطالبه مهریه از طریق دادگاه و ثبت

زوجه برای مطالبه مهریه می تواند از سه طریق اقدام کند. مطالبه از طریق دادگاه، مطالبه از طریق اداره اجرای ثبت و گرفتن مهریه از طریق شورای حل اختلاف. در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت.

مطالبه مهریه از طریق دادگاه در تهران

مطالبه مهریه از طریق دادگاه در تهران زمانی انجام می شود که مقدار مهریه مطالبه شده بالای ارزش میلیون تومان باشد. در این صورت جلب شوهر برای نپرداختن مهریه با شرایطی که در قانون محکومیت های مالی و قانون حمایت خانواده آمده است فقط از طریق دادگاه و فقط تا سقف ۱۱۰ سکه امکان پذیر است.

برای مطالبه مهریه از طریق دادگاه  باید از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اقدام به ثبت دادخواست کرده و سپس پرونده مربوطه را به دادگاه خانواده ارسال کنید.

مطابق قانون مهریه مندرج در دادگاه های خانواده زوجه می تواند همزمان با دادخواست مطالبه مهریه و یا حتی قبل از آن،با دادن دادخواست از دادگاه قرار تامین خواسته نماید. به این شکل که زوجه یا وکیل مهریه به جهت جلوگیری از نقل و انتقال اموال می تواند از دادگاه تقاضای توقیف اموال به صورت اجرا قبل از ابلاغ نماید. بدین صورت که اول اموال زوج توقیف شده و سپس زوج مطلع شود.  در ادامه، دادگاه وقت رسیدگی برای دادخواست مهریه تعیین نماید.

فراموش نکنید که دادخواست اصلی مطالبه مهریه باید ظرف مدت یک روز از زمان صدور قرار تامین خواسته توسط دادگاه یا شورای حل اختلاف ثبت شود، در غیر اینصورت با درخواست شوهر از قاضی اموال از توقیف آزاد خواهد شد.

خوب است بدانید، بعضی از اموال زوج قابل توقیف نیست و اگر هم توقیف شود با اعتراض زوج از توقیف آزاد خواهد شد.  در اصطلاح حقوقی به این نوع اموال مستثنیات دین گفته می شود که مطابق با ماده ۲۴ قانون محکومیت های مالی این نوع اموال عبارتند از :

  • اثاثیه مورد نیاز زندگی که برای رفع حوائج ضروری لازم است.
  • منزل مسکونی که در حالت اعسار زوج باشد.
  • وسایل و ابزار کار کاسبی زوج که برای امرار معاش ضروری است.
  • آذوقه مورد نیاز زوج و افراد تحت تکفل وی برای مدتی که آذوقه ذخیره می‌شود.
  • تلفن مورد نیاز شوهر
  • کتب و ابزار علمی و تحقیقاتی برای اهل علم و تحقیق متناسب با شأن آنها
  • مبلغی که در ضمن عقد اجاره به موجر پرداخت می‌شود، مشروط بر اینکه پرداخت اجاره‌ بها بدون آن موجب عسر و حرج گردد و عین مستأجره مورد نیاز مدیون بوده و بالاتر از شأن او نباشد.

درصورتی که درگیر مسائل طلاق و به اجرا گذاشتن مهریه هستید حتما از راهنمایی ها و مشاوره رایگان وکیل تضمنی طلاق در تهران استفاده کنید. استفاده از تجربه یک وکیل طلاق متخصص در امور مهریه می تواند تضمین کننده بهترین روش به اجرا گذاشتن مهریه در دادگاه های خانواده باشد.

گرفتن مهریه از شورای حل اختلاف در تهران

گرفتن مهریه از شورای حل اختلاف در تهران زمانی مقدور است که مهریه مطالبه شده کمتر از یک میلیون تومان باشد. در این صورت شورای حل اختلاف صالح به رسیدگی آن است.

اجرا گذاشتن مهریه از طریق اداره ثبت در تهران

در ابتدا مهمترین چیز در مورد اجرا گذاشتن مهریه از طریق اداره ثبت در تهران را بدانید. اگر مرد اموالی برای توقیف نداشته باشد، مطالبه مهریه از طریق اداره اجرای ثبت کار عبثی است و نتیجه مطلوب برای زوجه در پی ندارد و فقط میتوان زوج را ممنوع الخروج کرد. به عبارتی دیگر  گرفتن مهریه یا همان اجرا گذاشتن مهریه از اداره ثبت را فقط در دو صورت انجام دهید اول برای ممنوع الخروج کردن زوج  و دوم زمانی که زوج اموالی غیر از مستثنیات دین برای توقیف داشته باشد. بنابراین در غیر از این موارد حتما مطالبه مهریه از طریق دادگاه را پیگیری کنید.

مدارک لازم برای اجرا گذاشتن مهریه

از اصلی ترین مدارک لازم برای اجرا گذاشتن مهریه وجود عقد نامه است که تایید بر نکاح صحیح ( دائم یا موقت) می باشد. بعد از آن اطلاع از محل دفتر خانه ازدواج و اموال منقول همسر برای توقیف و تصرف بسیار اهمیت پیدا می کند.

مراحل گرفتن مهریه از طریق اداره اجرای ثبت

برای گرفتن مهریه از طریق اداره ثبت بایستی اصل عقدنامه یا رونوشت را در اختیار داشته و به دفتر ازدواج مندرج در عقدنامه و شناسنامه مراجعه کنید. پس از پیدا کردن دفتر ازدواج مورد نظر طی درخواستی مکتوب، از سردفتر تقاضای صدور اجرائیه نماید.

پس از درخواست کتبی زوجه یا وکیل مهریه، سر دفتر،  اجرائیه ای به میزان مهریه تقاضا شده صادر و به نشانی زوج که در عقدنامه ثبت گردیده پست می کند.

پست انجام شدن روال بالا به اداره ثبت احوال شهری که دفتر رسمی ازدواج در آنجا واقع شده مراجعه کنید. در آنجا باید مشخص نمایید برای چه میزان از مهریه زوج را ممنوع الخروج می کنید و بابت چه مقدار دیگر تقاضای توقیف اموال وی را دارید.

فراموش نکنید که هر مال منقول و غیر منقول مربوط به زوج را می توان بابت مهریه، توقیف کرد به شرط آنکه ک مال جزء مستثنیات دین نباشد، در غیر اینصورت با اعتراض زوج یا وکیل طلاق او مال از توقیف آزاد خواهد شد.

سوال:

اگر نشانی دفترخانه عوض شده باشد یا آدرس دفترخانه را فراموش کرده باشیم چه؟

در این حالت، برای پیدا کردن نشانی جدید و یا کفیل دفترخانه به کانون سردفتران ازدواج و طلاق یا اداره ثبت شهر مورد نظر  مراجعه کنید.

اگر نشانی سکونت زوج که در عقدنامه ذکر شده مربوطه به قدیم باشد و یا زوج از آنجا نقل مکان کرده باشد امکان پست ابلاغیه سردفتر به آن آدرس هست؟

جواب: نشانی زوج اهمیتی ندارد. صرف ارسال اجرائیه به نشانی زوج که در عقدنامه درج شده کفایت می کند. حتی اگر زوج نقل مکان کرده و یا نشانی اشتباه باشد.

ااگر مال مورد نظر برای توقیف در شهر دیگری به غیر از شهری که اداره ثبت در آن واقع شده باشد چه؟

در این حالت اداره اجرای ثبت محل عقد به اداره اجرای ثبت محلی که مال مور نظر برای توقیف در آن است نیابت برای توقیف ملک و ارائه عملیات اجرایی مربوط به آن را صادر میکند.

آیا امکان تقسیط مهریه مطالبه شده از اجرای ثبت برای زوج وجود دارد ؟

تقسیط مهریه در اختیار دادگاه خانواده است. اما درصورتی که زوجه از طریق اداره اجرای ثبت، شوهر را بابت مهریه ممنوع الخروج کرده باشد در صورت صدور حکم قطعی تقسیط مهریه و پرداخت پیش پرداخت اولیه و یکی دو قسط از مهریه، زوج می تواند از اداره اجرای ثبت به استناد رای دادگاه تقاضای رفع ممنوع الخروجی نماید.

پیشنهاد بررسی:  اگر به دنبال بهترین وکلای تهرانپارس هستید لیست وکیل خوب در تهران پارس را بررسی کنید

بهترین روش برای گرفتن مهریه

برای گرفتن مهریه روش های مختلفی موجود است که در ادامه به معرفی برای از بهترین روش های گرفتن مهریه خواهیم پرداخت.

مطالبه مهریه تعیین شده تحت عنوان سکه

یکی از معروف ترین روش های تعیین مهریه، تعیین سکه طلا به عنوان مهریه است. خوب است بدانید که مهریه می تواند سکه بهار آزادی، سکه امامی، نیم سکه یا حتی ربع سکه باشد، و همه اینها وابسته به توافق زوجین و مهریه درج شده در عقد نامه است.

زوجه برای به اجرا گذاشتن مهریه می تواند از طریق وکیل دادگستری مجرب یا یک وکیل تخصصی دعاوی خانواده اقدام کرده و یا اینکه بشخصه و بدون وکیل، از طریق دادگاه و یا اداره اجرای ثبت اقدام نماید.

همانطور که ذکر شد برای اجرای مهریه تعیین شده تحت عنوان سکه، می توانید از هر دو روش دادگاه و ادراه ثبت اقدام کنید. اما مهمترین چیز قبل از هر اقدامی مشاوره با بهترین وکیل مهریه در تهران است. اگر تصمیم شما برای اجرا گذاشتن مهریه قطعی است، این مشاوره می تواند شما را در تسریع گرفتن و اجرای مهریه و کاهش احتمال شکست در پروندهای مرتبط یاری کند. همین حالا با موسسه حقوقی آوای عدالت پایتخت تماس بگیرید.

اجرای مهریه از طریق مال غیر منقول به عنوان مهریه

اجرای مهریه از طریق مال غیر منقول به عنوان مهریه یعمی اقدام به توقیف و تصرف اموال غیر منقول مثل زمین، آپارتمان، مغازه و … سایر موارد مرتبط.

در مورد قرار دادن اموال غیر منقول مثل خانه و زمین به عوان مهریه به این نکته توجه داشته باشید که در هنگام درج مال غیر منقول در سند ازدواج حتما می بایست پلاک ثبتی مشخص و معین با جزئیات کامل مثل شماره قطعه قید شود. همچنین اگر ملک مورد نظر به نام زوج  نیست حتما می بایست امضای صاحب ملک را اخذ نمایید.

معمولا از آنجا که دفتر رسمی ازدواج محل انتقال رسمی سند ملک نیست، تعهد به انتقال به صورت شرط ضمن عقد در سند ازدواج گنجانده می شود. یعنی انتقال سند رسمی به آینده موکول خواهد شد.

در صورتی که فرایند ذکر شده در هنگام عقد صورت بگیرد، در هنگام طلاق در صورت استنکاف زوج به انتقال سند، زوجه می تواند از طریق دادگاه خانواده و  مراجع قضایی احقاق حق کند. بازم به ذکر است که دادگاه محل وقوع ملک غیر منقول، صالح به رسیدگی می باشد، حتی اگر زوج یا زوجه در شهر دیگری سکونت داشته باشند.

گرفتن مهریه وجه نقد

قانون مهریه در مورد به اجرا گذاشتن مهریه وجه نقد به این صورت است که مطابق با قوانین مهریه، وجه نقد تعیین شده به عنوان مهریه به نرخ روز محاسبه می شود و زوج مکلف به پرداخت آن است.

برای گرفتن مهریه وجه نقد دو نکته خیلی مهم است:

اولا، اگر زوج فوت کرده باشد، نرخ روز مهریه فقط تا تاریخ فوت شوهر محاسبه می گردد.

ثانیا، تاریخ اقامه دعوی و تقدیم دادخواست مهریه توسط زوجه ملاک نرخ روز مهریه نیست، بلکه روز پرداخت مهریه توسط شوهر ملاک تعیین نرخ روز است.

برای اطلاع دقیق از نرخ روز مهریه با تلفن ۱۲۹ قوه قضاییه تماس گرفته و از نرخ دقیق مهیره نقدی خود اطلاع کسب کنید.

فراموش نکنید که مهریه وجه نقد هم از دادگاه و هم از اداره اجرای ثبت قابل مطالبه است.

پیشنهاد بررسی: اگر به دنبال بهترین وکلای یوسف آباد هستید لیست وکیل خوب در یوسف آباد  را بررسی کنید.

می توان در عقد نامه برای مطالبه مهریه ضامن گرفت ؟

جواب این سوال بله است.

سردفتر ازدواج با توافق طرفین می تواند در قسمت مهریه با اخذ امضا از ضامن، مثلا پدر شوهر تایید کند که پرداخت مهریه توسط چه کسی ضمانت شده است.

ضمانت پرداخت مهریه حتی می تواند به صورت تضامنی هم باشد. یعنی در صورت اجرای مهریه از طرف زوجه و طرح دعوی به طرفیت ضامن می توان باعث توقیف اموال ضامن گشت و مهریه را مطالبه کرد.

ما در موسسه حقوقی آوای عدالت پایتخت تمام دعاوی خانوده از طلاق، مهریه، نفقه و حضانت فرزندان را در تهران و کرج انجام خواهد داد.

مشاوره با وکیل اجرای مهریه در تهران

برای دریافت مشاوره تخصصی از وکیل اجرای مهریه در تهران با معتبرترین دفتر وکالت تهران در خیابان سهرودی و منطقه عباس آباد تماس بگیرید.

پیشنهاد بررسی: اگر به دنبال بهترین وکلای نیاوران تهران هستید حتما لیست بهترین وکیل ملکی نیاوران  بررسی کنید.

منبع: www.avaye-edalat-paytakht.com

مطالب مرتبط:

وکیل ماده 100 شهرداری تهران

شعبات دادگاه انقلاب تهران

تعریف مهریه چیست

وکیل طلاق و طلاق توافقی در تهران

منبع

Share on facebook
فیسبوک
Share on twitter
توییتر
Share on linkedin
لینک دین
  • اخبار مرتبط
  • آیتم #3 در لیست
  • نظرات
  • آیتم #3 در لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *